The Apple Tree [1]

Play this song first 👆. (sajer nak ambil mood sikit.. And please do read my writing without checking my grammar & vocab.. I just do it)

I’m not a romantic person, to be honest. I never had any dates with any guys, so, I don’t know which ones actually romance. That’s why, I was acting innocent, and I throw up my feelings without reconsidered it first.

And I don’t know if my short story that I’m going to write going to be a romantic scene for everyone… but for me, it does. So, let’s get started..

***

I was dreaming.. I saw a tree. Like an apple tree stand tall up the hill on the green grass. I wish I can see a durian tree..

Anyway,

There’s a lady and a man under that tree, and no, they don’t lying down on a mat picnic bercorak kotak2 merah putih and watching the blue and white sky. Talking about their dream..

They’re standing under the apple tree and looking up at the apples hanged down from the tree branches.

‘I wish I can eat that apple.’ said the woman to the man. Without further adieu, the man climbed up the tree, but his left leg was taking a step on a weak branch and falls.

‘This is not good. I’m going get something to climb up.’ said the man to the woman, she was smiling so thus her right dimple appeared, and she letting him go to other places.

He took hours to come back carrying a big flat rock. She was glad that he coming back for her..

He thought he could step on it and reach for the apple. Too bad, he won’t.

He’s frustrated. He mindlessly get on top of the flat rock and recklessly jumped.. ‘prakk’

He sprained his ankle.

‘Gosh, gravity really is our enemy. It hurts you, and somehow, mine too.. It was hurts for me to see you being sad like this..’

She continued, ‘You really did a very good job there, and I really appreciated what you had done to me.’ she comforted him.

He remains silent… And thus both of them remaining silent.

She stood. And walking around the apple tree for hours, thinking, smiling back at him whenever she stands front of him, sometimes, she’s sobbing behind him and she looked up at the tree,

How really I want that apple. I had waited for him for too long, I want to share it with him and see sunset together.. This is the beginning of our journey..

They were travelled very far from different places with stumbled and falls in separate ways, and then they came across together for that tree, the apple.

They won’t giving up that early.

She stopped walking, and looking front his face,

Meu, let’s us do it together.. Let’s us pick that apple.’ her small eyes widened and sharped straight to his eyes. He’s waiting for the next line.

‘Let us both climb on that rock, and you hold me up for that apple.’

‘Whoa, what if both of us fall? I don’t want to hurts you.. Anymore..’ he’s hesitated.

‘We get up and do it again.’ she answered him without a blink.

‘What if the gravity really hates us?’ he’s reluctant.

‘Hey, both of us have to backing up for each other. That gravity doesn’t stand a chance.’ she calls it.

‘But..’ as he was continued to another words.

‘we have to try… Maybe, this is how we earned those trust..’ There she said it.

the sunset almost goes down, she knees in front of him and holding both of his hands,

‘Take your time. If you ever come up with anything. I’m open for you..’

She held her breath, she knew, nothing will changed at this rate.. And nothing more can helped her beside,

Hasbunallah wa nikmal wakil.

(To be continued…)

 

 

Advertisements

Protected: Sarat

This content is password protected. To view it please enter your password below:

Comes around, Goes around

Dubai mall padat dengan pelbagai bangsa manusia serta berlainan agama dan pemahaman. Mall ini yang eksklusif tanpa bayaran parkir kereta dan bersebelahan dengan menara tertinggi di dunia sudah menjadi satu kewajipan bagi pelancong untuk melawat dan menyaksikan ciptaan mewah oleh manusia.

Aku ingin sekali menonton persembahan air pancut yang terletak di pintu belakang mall tersebut dan anak-anak saudara serta ibu aku turut ingin menyaksikannya. Lalu kami berpisah abang & kakak ipar aku, anak mereka yang turut serta adalah Iman dan Umar.

Jauh juga laluan ke pintu keluar kolam air pancut dan agak sukar untuk berjalan dengan kerana terlalu ramai warga manusia bermundar-mandir. Iman seperti mendesak supaya cepat takut-takut tak sempat melihat show tersebut, aku hanya tidak mempeduli desakan tersebut kerana kelajuan ibu berjalan tidak sama seperti orang biasa berjalan.

Tiba-tiba ibu ternampak kedai popcorn yang terletak di hadapan akuarium hidupan laut dan dia teringin lagi sekali untuk makan popcorn tersebut. Kami berhenti untuk membelinya dan sementara aku menunggu pekerja menyediakan popcorn, aku pesan kepada mereka,

“Kamu orang jalan dulu terus ke fountain, ciksuyah nak tunggu untuk bayar popcorn. Kamu jalan sekali dengan tokibu tau.” Mereka bergerak dan ibu bergerak seiring.

Setelah membayar, aku turut serta dan berjalan sedikit laju berkasut sukan (jari kaki aku sudah melecet).

Aku melihat ibu berjalan seorang diri perlahan-lahan, “Eh, mana budak-budak tuh?”

“Tak tahu, diorang dah jalan laju ke depan..”

“Takpa, kita jalan terus.” hati aku mula risau, dan kepala aku kadang-kadang memanjang mencari kelibat mereka. Tidak ada.

Kami teruskan juga walaupun perlahan. Aku tahu ibu sudah mula lenguh lutut, tetapi aku perlu ikut rentak dia supaya dia tidak terbeban dengan letih berjalan dan terus hilang mood dia untuk melihat air pancut.

Sampai sahaja kami di balkoni hujung mall yang boleh melihat pemandangan air pancut, aku sudah nampak kelibat kanak-kanak yang ber t-shirt  merah dan satu lagi berskiet pendek biru di sebalik orang ramai di balkoni tersebut.

Aku melihat mereka sedang berdiri di atas bangku yang berbentuk bulat di sebelah lelaki bersut kemas dan berbangsa barat yang sedang menatap Iphone.

Aku terus mendekati mereka dan tanpa mempedulikan lelaki tersebut, aku membebel kepada mereka yang terlalu asyik ingin melihat pemandangan bawah,

“Iman, Umar. I told you to go straight to the fountain with tokibu. Ciksuyah risau betul kamu pergi macam tu sahaja tahu tak?” kening aku berkerut dan mendongak melihat mereka, aku perasan lelaki tersebut melihat sahaja bebelan aku, namun aku tidak ambil kisah, aku lagi peduli tentang perbuatan mereka.

“Ciksuyah, you said we have to go straight to the fountain.”

“No. I said, go straight to the fountain, jalan with tokibu.”

Mereka tetap berkeras dengan pendirian mereka dan lelaki tersebut seperti kaget dengan tindakan aku. Lalu aku menyuruh mereka turun daripada bangku tersebut,

“Turun dulu. This is for sitting, not berdiri.”

“No! We can’t see the show. Too many people.”

“Kita turun dekat bawah…”

“Oh yes, we can see over there. Let’s go!”

“Hey wait! Jalan dengan ciksuyah.” Aku berhentikan mereka daripada terus bergerak melalui celah-celahan manusia yang terlampau ramai.

“Ibu tengok dekat sini ya? Rasanya kat bawah tuh tak ada tempat duduk, sini ada.”

Aku mengajak ibu duduk di tempat duduk yang boleh nampak jelas persembahan itu, ya, sebelah lelaki segak tadi. Lalu kami meninggalkan ibu di situ dan bergerak bersama.

Semasa perjalanan itu, aku beritahu mereka bahawa aku terlampau risau akan mereka,

“Both of you shouldn’t leave me…” tetapi mereka menyuarakan rasa tidak puas hati mereka,

“Hey, Ciksuyah. Now you blaming us?”

“No, I don’t blame you. I was worried…”

Mereka tidak hairan akan risau aku, dan ketika itu aku rasa bengang  dengan mereka yang ingin melempias kesilapan mereka kepada aku tetapi aku mendiamkan diri.

Kedua-dua tangan aku memegang bahu mereka ketika melalui manusia-manusia yang ingin meloloskan diri keluar dari mall tersebut.

“Ciksuyah, hurry! We need to get a free space for us to see the show.”

“Pergilah. Ciksuyah ikut dari belakang.” aku jawab acuh tak acuh dan malas melayan dengan kekalutan mereka.

Lalu mereka jumpa ruang yang sesuai dan berdekatan dengan permainan jongkang-jongkek yang besar.

“Woo, cool. Huge seesaw!” Umar terpegun dengan permainan.

“No, no. We have to see the show first.” Iman cuba mengalih perhatian Umar.

Semasa kami menunggu persembahan itu bermula, aku sedang berfikir akan kejadian tadi yang memalukan.

‘Ahh, malunya… Laki tadi tengok. Ah, lantaklah! Dia bukan kenal aku, mungkin dia tak pernah tengok perempuan membebel kot. Sebab tu dia pelik kot, hnph, padan muka dia.’

Seketika kemudian, persembahan fountain bermula dan aku masih lagi tak tenang.

‘Ah, biaq pi lah. Enjoy this moment.’

Kami terlalu asyik melihat pancutan air yang tinggi selama 3 minit itu.

Selesai sahaja persembahan itu,

“Aww… Dah habis ke ciksuyah? Takde dah ke show air.”

“Kita wait and see.”

Lalu Umar meninggalkan kami dan terus ke permainan jongkang-jongkek yang berdekatan.

Aku keluarkan popcorn yang dibeli tadi sambil menikmati pemandangan di sebelah Iman dan aku melihat ke matanya,

“Iman, tadi ciksuyah tak rasa marah pun dengan Iman & Umar. Ciksuyah cuma upset sebab Iman & Umar tak listen carefully dengan arahan. Ciksuyah risau kamu berdua hilang di khalayak orang ramai…”

Iman diam dan matanya melarikan diri daripada aku.

Aku tahu dia rasa bersalah dengan kesilapan dia,

“Lepas ini, Iman dengar arahan dulu ya?” aku senyum kepada dia supaya dia rasa tenang sedikit.

Dia mengangguk perlahan.

“Ciksuyah, I want to join with Umar.”

“Ok, pergilah. Ciksuyah tunggu sini.”

Selepas beberapa minit,

“Ciksuyah.. Umar tak ada..” mimik nampak resah.

“Pergi cari lagi sekali.”

Dia berjalan laju dan matanya mencari Umar. Kemudian dia berpatah balik ke arah aku.

“Ciksuyah, macam mana ni? umar tak ada… Should we called papa?”

Aku diamkan diri dan berfikir. Selepas beberapa saat,

“Ciksuyah, should we called papa? Ciksuyah…?”

Keningnya berkerut.

“No.” Hati aku terdetik kepada ibu.

“Iman, maybe Umar pergi ke tempat tokibu. You cari Umar sepanjang jalan nak pergi ke tokibu. Ciksuyah tunggu di tempat sama ni, takut-takut Umar cari kita disini. Faham?” aku menegas dalam tenang.

Dia mengangguk faham.

“Pergi. Suyah tunggu sini.”

Iman meloloskan diri daripada oranng ramai yang sedang berjalan-jalan tepi kolam itu. Pandangan aku kembali kepada air, dan mulut terkumit-kamit mengucap,

“Innalillahiwainnailaihirojiuun..”

Selang beberapa minit kemudian,

“Ciksuyah!” Aku berpaling mencari suara Iman.

“There’s Umar.” Aku melihat Umar yang berbaju merah bersama seorang lelaki bersut biru gelap sedang membawa walkie talkie.

“Ma’am, is he yours? He was lost in the mall.” security guard itu mendapatkan kepastian daripada aku.

“Yes, he is. I’m his aunty. I’m so sorry.” tangan aku di atas bahu Umar.

” No, it’s alright. Can I have your ID, Ma’am?”

“Yea, sure.” Aku mencari passport aku dan hulurkan kepadanya.

Pak guard tersebut menangkap gambar passport aku dan meminta nombor telefon.

Aku tulis nombor telefon Malaysia aku dengan bercode +6.

“Alright, ma’am. Have a good day.”

“Yes, thank you for your help.” Aku kembalikan senyuman kepadanya.

Aku senyap beberapa saat,

“Iman, where did you found him?”

“I found him in the mall, ciksuyah.”

Aku senyum kecil dan mendekati Umar,

“Umar, why did you get into the mall?”

“actually, I was playing at that seesaw, then I came here and didn’t find you. I thought you were in the mall.”

“aik, hmmm.. Ciksuyah duduk di tempat sama jer dari tadi. Maybe you salah tengok sebelah sana kut?” aku tunjuk jari ke arah tempat sebelah.

“yarh…. Maybe…” Umar tidak pasti.

Aku membengkokkan diri ke telinga dia sambil memegang bahunya dengan lembut, aku cakap perlahan kepadanya,

“Umar, now you know what happened to you when you don’t listen to me? Even that security guy get involved becoz of you.”

Mata dia sedang tertatap ke air kolam pancut, namun aku tahu dia sedang mendengar,

“Selepas ini, Umar jangan buat macam itu lagi sekali tahu?”

Dia mengangguk faham. Spontan jari-jemari aku menggosok-gosok rambutnya dengan rasa kasih.

Walaupun aku tahu ada kemungkinan dia akan melakukan kesilapan yang sama, bagi aku tak mengapalah, Kadang-kadang seseorang itu perlu melakukan beberapa kali kesilapan baru dia boleh faham dengan kepentingannya untuk tidak melakukan kesilapan yang sama.

“Iman, how do you feel when you lost Umar?” aku bertanya kepada Iman pula.

“hmm..”

“do you feel worried?” aku dapatkan kepastian.

Terus dia mengangguk laju.

“Iman, this is how I felt when both of you tinggalkan tokibu tadi.” aku senyum kepada dia.

“Owh….”

Setelah itu, mereka berdua sentiasa berjalan dekat dengan aku dan jika mereka ingin bermain seesaw sementara menunggu persembahan seterusnya, mereka akan pergi bermain berdua dan meminta izin dengan aku.

IMG20180329180834

P.s: Menulis sambil melihat pemandangan ini.. Esok pagi akan berlepas balik ke Malaysia…

IMG20180330135752

 

Run [Dubai trip]

Aku tidak dapat tidur dengan nyenyak sepanjang perjalanan. Mengantuk, tetapi setiap kali ditutup mata, hanya gangguan daripada pergerakkan manusia bermundar-mandir di dalam kabin kapal terbang.

Lalu aku memakai headphone.

Thanks to a guy sitting beside me on second row, he’s kind of cool with my ‘jakun’ to everything on that flight, he helped me how to use those electronic coz I already forgot how, and also picking up my cutlery on the floor.

Dia transit perjalanannya ke Paris bersama-sama keluarga boss dia yang duduk di business class. Macam trip bersama staf gitulah.

Selepas lunch, kabin mula bergelap dan suasana juga semakin sunyi daripada pergerakkan manusia. Aku pakai headphone dan memasang playlist kegemaran aku.

Aku keluarkan buku ‘A thousand splendid Suns’ (the only book I brought here for reading) and I read the first paragraph. So sudden I got a splendid idea for the intro. Apa lagi, tulislah.

IMG20180323142601

Selepas beberapa muka surat, aku terasa mengantuk sangat dan lelapkan mata.

Selepas beberapa minit,

Lorh, masa untuk snacking pula dah…

45 minit sebelum mendarat, aku membuka tingkap di sebelahku, dan mataku terpegun dengan apa yang dilihat. Di sebalik samaran kabus, aku melihat lautan biru dan lautan pasir.

Ya Allah.. Luasnya bumiMu.

IMG20180323163403IMG20180323164651

Hati aku tak henti-henti mengucap Maha Suci Allah, Maha Luas.

Sebelum ini aku pernah melawat tanah Arab dan tinggal di sana selama 2 bulan, tetapi perasaan ketika itu berbeza dengan sekarang. Sangat berbeza.

Sejurus mendarat terus ke emigresen, dan perlu beratur panjang untuk memasuki ke dalam pintu masuk Dubai. Abang aku berkali-kali telefon tentang lokasi aku, lepas saja cop passport dan scanning. Aku berlari-lari anak mengambil luggages dan berlari-lari anak lagi pergi ke pintu keluar.

Untuk pelawat dari Malaysia, luggage perlu di scan semasa keluar, cepat-cepat aku berjalan dan mujur ada pekerja yang boleh tolong angkatkan luggages berat2 tuh.

Aku keluar dan mendapatkan keluarga aku, ‘eh, C dan yang lain mana?’ aku bertanya kepada ibu, bapak dan Iman yang ada disitu.

‘Dia dah pergi ke hotel. Check in dan beli makanan tengahari sekali.’

‘Oo.. So, kita pula pergi macam mana?’

‘Haa.. Situ ada teksi. C suruh pergi ke hotel Ascott.’ kata bapak.

‘C kata, kita akan duduk situ 3 malam jah. Pastu pindah hotel dekat2 Marina pula dengarnya. Macam pindah 3 kali jugak nih, ibu pun tahu rancangan dia macam mana, dia sibuk sangat sampai tak sempat nak bagitahu.’ kata ibu.

‘Oo.. Ok2, takpa. Ikut saja.’

Lalu kami menaiki teksi dan bapak menyuruh pemandu teksi bawa kami ke hotel.

Ya Allah, aku dah macam rusa masuk ke kampung. Terpegun dengan persekitaran yang lain dari yang lain. Bangunan yang tak pernah dilihat dan tergelak juga dengan bapak pergi masuk pintu depan sebelah kiri dan aku pun tak teringat sini left-hand drive.

IMG20180323144549

👆pemandu teksi tuh cakap ini adalah tower pertama dan bangunan yang paling tinggi di Dubai semasa tahun 1975.

Sekarang dah macam ni 👇

IMG20180323150706

Masuk ke dalam resident hotel, aku rasa terharu sungguh dengan abang aku. Bagi aku, ia terlalu mewah. Diam-diam dia, hati dia sangat pemurah.

Aku termenangis di dalam sujud aku.. Sungguh aku tak sangka aku boleh merasai dengan rezeki ini. InsyaaAllah, akan aku gunakan peluang ini sebaiknya. Sweet dream.

 

IMG20180323180131

P.s: now.. my feet hurts… A lot.

Ibu suruh aku kurangkan makan, aku diamkan saja…

Percaya

Nak tahu tempat apa yang paling saya tak suka di Malaysia yang pernah saya kunjung sebelum ini dalam beberapa tahun yang lepas? Johor Bahru.

Saya mahu cerita sesuatu pengalaman yang saya takkan lupakan sejak kunjungan saya pada hari ini.

Sebelum saya bertolak daripada KL, saya langsung rasa tak teruja dengan percutian ini. Entahlah, saya ikutkan saja program yang dirancang oleh adik-beradik perempuan saya yang lain bersama-sama keluarga mereka.

Awalnya saya tak berminat untuk menyertai program kakak sulong saya bersama anak-anak dia pergi Legoland. Dan perancangan awal saya juga hanya ingin menulis dan mengulang kaji sesuatu di Starbucks tingkat bawah tempat saya menginap ini sementara mereka lakukan aktiviti riadah.

Nampaknya saya mudah terpengaruh dengan keterujaan anak-anak saudara saya. Mereka mengajak saya untuk ikut serta bersama mereka pergi ke Legoland.

Dalam taman tema itu, terdapat beberapa permainan roller coaster ride. Saya menaiki dua daripada tiga roller coaster yang ada.

Kalau ikutkan, saya tersangat takut menaiki roller coaster yang tinggi. Bagi saya, seumpama sengaja menempah maut.

Kakak dan abang ipar saya tak suka naik roller coasters, jadi mereka hanya duduk di bangku luar menunggu kami. (sebab utama saya naik kali pertama itu adalah kerana terpaksa menemani anak saudara kecil saya yang berumur 6 tahun itu..)

Yang kedua.. Saya menaiki roller coaster Dragon, yang agak ganas berbanding roller coaster yang ada di dalam taman tema itu, tak semena-mena aku cuba mengambil kekuatan untuk menaikinya.

Ketika aku sedang berjalan ke tempat permulaan bersama anak-anak saudara yang sudah bersekolah. Aku membuat kepastian dengan Badzlin, anak saudara perempuan yang kini akan mengambil peperiksaan UPSR dan dia mengaku dirinya seorang introvert,

“Badzlin, ciksuyah takut… Tak apa ke ciksuyah naik nih?”

“Tak ape. Awal-awal memang takut, lepas sudah buat akan jadi berani dan berani.” suaranya lembut tetapi nadanya tegas.

Aku kagum dengan dia. Walaupun dirinya selalu dibuli kawan-kawan perempuan yang ‘ek’ di sekolahnya dan fizikal seperti tidak semangat, tetapi dia seorang yang berani dan tetap teguh dengan pendiriannya dalam melukis komik.

Kemudian, lagi sekali aku bertanya kepada dia sebelum memijak kaki ke dalam roller coaster,

“Badzlin.. Betul ke ciksuyah boleh…?”

muka aku sudah mula menunjukkan tanda-tanda takut dan gementar. Dan dia hanya menyebut satu frasa sahaja kepada aku,

“Believe in yourself.”

Hanya dengan satu ucapan ringkas daripada seorang anak saudara yang saya percayai itu sahaja sudah memberi aku keberanian untuk melawan ketakutan aku selama ini.

Aku menaiki roller coaster yang menyusur laju berbengkang-bengkok, dan aku menjerit sekuat hati melepaskan ketakutan akan kegayatan yang selama ini menjadi fobia aku. Aku hampir menangis dan kakiku menggigil-gigil.

“Ciksuyah kuat sangatlah menjerit…” katanya.

“huhuhuhu.. Ciksuyah takut.. Ciksuyah lepaskan sajalah…”

Badzlin hanya senyum kecil. Dan ketika kami bertemu mama dan babahnya,

“Ciksuyah kuat gilerr menjerit, mama… Nanti ciksuyah nak naik roller coaster, kakak nak naik dengan dia lagi, nak dengar dia menjerit.. Aahhhh” Badzlin mengusik aku sambil mengadu kepada mamanya.

“Hahahahaha.. Ooo, jahat nyer Badzlin nihh!” aku tergelak besar dengan usikan dia.

Tetapi aku tak sangka…

Dia menerima kelemahan aku dalam diam, dan dia mengangkat semangat aku dengan usikan membina.

Aku sudah sangkakan dia sudah merasai jengkel dengan kelemahan aku…. Terharunya..

Sementara menunggu Badzlin dan abangnya Bazil bermain permainan terakhir, aku bersiar-siar di pondok game berbayar dan menyaksikan pengunjung sedang bermain game berbayar itu.

Aku hairan, kenapa budak itu langsung tak berjaya dalam permainan yang nampak ‘mudah’, dan aku nampak bulus2 unicorn yang tergantung beramai-ramai tersangat comel dan aku ingin memilikinya. Kemudian, aku keluarkan saja duit untuk bermain.

Aku main dan main, namun gagal. Aku kecewa, duit yang aku keluarkan nampak sia-sia. Aku berjalan kembali ke tempat duduk kakak aku, aku termenung dan masih memikirkan permainan itu.

‘Aku tukar game lah. Main yang sebelah tu, game tadi macam tak kena dengan aku.’

Aku berdiri dan aku beritahu mereka bahawa aku mahu bermain game itu.

“Pi main, dapatkan unicorn comel tuh!” kakak aku seperti teruja dengan prize.

Eyes on prize…

Aku bermain dan bermain.. Tetapi, ternyata aku gagal lagi. Dan aku nampak kecewanya mereka dengan kehabisan duit semata-mata game itu.

Aku berdiri dan berfikir panjang dengan kegagalan aku sambil melihat pengunjung lain bermain..

Ketika itu, minda aku sedang mencari jalan akan pengajaran permainan yang aku bermain itu. Aku tak suka akan perasaan menyesal, perasaan itu tak akan membina dalaman aku.

‘Kalau aku tak tukar game, mesti aku boleh menang hadiah itu sebab sudah terbiasa.’ terus aku tepis bisikan itu.

Lalu kami sambung berjalan untuk ke kedai souvenir di gate hadapan sebelum pulang. Ketika kami sedang berjalan,

‘Hei.. Aku gagal game tadi bukannya benda sia-sia. Aku rasa Allah nak tunjukkan dekat aku,

‘Inilah realiti kehidupan. Inilah perasaan yang Aku ingin tunjukkan kepada kamu, ketika kamu berjuang untuk impian kamu.

Aku ilhamkan kepada kamu untuk kamu berani korbankan harta yang telah Aku berikan kepada kamu melalui keluargamu dan yang selama ini kamu cuba sedaya upaya jimatkannya setelah kamu melakukan kesilapan dengan harta-harta Aku berikan.

Aku ingin kamu terus berani korbankan hartamu, jiwamu, tenagamu dan masa kamu lebih besar dari dulu serta sekarang hanya untuk jalanKu.

Usah risau akan kekecewaan, kesempitan dan kesakitan yang manusia berikan kepadamu, jika kamu bersabar dengan bersungguh-sungguh, Aku akan keluarkan dari kesempitan itu dan tunjukkan jalan ketenangan dan kebahagiaan untukmu.’

Dalam sekelip mata ketika di dalam kedai souvenir itu, aku langsung tidak berkeinginan akan kebendaan lego-lego di hadapan mata aku walaupun tersangat menarik.

Aku menganggap pengajaran daripada permainan-permainan yang aku bermain tadi adalah souvenir yang tersangat berharga dalam hidup aku.

Yang takkan aku lupakan di Johor Bahru.

IMG20180318121126
Badzlin makes love from lego
IMG20180318125322
Riding Ninjago with Badzlin & Bazil. Lenguh gila tangan main game nih.
IMG20180318121533
Meet Badzlin Alia, the introvert girl. She loves the way I treating her but she didn’t tell me coz she’s way too shy.
IMG20180318110556
Darth Vader pandai tengok kamera!
IMG20180318110630
R2D2, tell me where is my soulmate..?
IMG20180318101232
Me is paparazzi The Batman!

*****

Cerpen aku tidak terpilih untuk diterbitkan, nampaknya perlu cara lain untuk aku sampaikan cerita aku. Kini aku pun sedang mengulang kaji dalam penulisan serta ilmu yang aku ingin sangat2 dalami dan juga ingin sampaikan kepada manusia.

Ya, aku masih dalam pencarian bidang aku dan mungkin sampai suatu masa, aku akan ceritakan apa yang sedang aku lakukan untuk diriku serta sekelilingku.

 

IMG20180318121241

Jaga cintamu seeloknya, usah kerana kesakitan, kamu menodainya dengan kata-kata dusta dek ketakutan akan dikecewa.