A night of..

The saddest feeling is when I have to let go my dream.

The hardest thing to do is to trust when in doubt.

The cruelest words I ever heard is..

“Cinta tak semestinya memiliki..”

O’Allah, how should I do to be more sabr & have more faith to you like Prophet SAW & his beloved friends & families.

IMG_20170526_204940
Eating alone for dinner in first night of Ramadhan. My mom not feeling well..

 

P.s: Those dream, it makes me feel happy & I could hear its heartbeats more than universe could hear..

Rezeki Haram

Rezeki yang tak diredhai Allah pasti akan pergi kepada yang haram.

Sakit hati jugak apabila kita dalam keadaan sengket lepastu ditipu dalam urusan jual beli.

Aku tulis entri nih sebab nak lepaskan geram & sejukkan balik hati nih. Aku taknak bagitau secara mulut, nanti ada lah kata2 yang membuatkan aku yang bersalah dalam situasi ni kerana mudah percaya sangat.

Okeh. Mungkin duit yang aku bagi tuh sebenarnya hasil daripada haram atau mungkin aku ada buat benda berdosa sehingga duit tuh lenyap begitu saja.

Jadi Allah takdirkan duit itu diberi kepada penjual yang mencari rezeki secara tipu daya dan semestinya ia adalah haram. Sebab itu kadang yang haram tetap akan pergi kepada haram.

Doa dalam solat sunat Dhuha ada masukkan petikan ini,

“.. Jika ia haram maka sucikanlah.”

Maka ia sudah disucikan dengan lesap begitu saja dari handbag ku.

Berapa ringgit duit tuh habis?

RM50. Sebenarnya tuh dah 1/3 daripada duit belanja saya bulan nih. Sebab tu saya sedih 😢 pastu saya nak marah dengan diri saya sendiri sebab tak reti manage perbelanjaan sendiri 😞… Boros.

 

Pemakanan Sihat di Bulan Ramadhan bersama Minyak Sacha Inchi

Assalamualaikum kepada semua penganut agama Islam!

Lagi beberapa hari kita akan menyambut bulan yang penuh barakah iaitu bulan Ramadhan Al-Mubarak! (Semoga kita semua dapat tergolong hamba yang diredhaiNya.)

11573

Bulan Ramadhan adalah bulan berlapar di siang hari dan banyakkan beribadah. Dan semestinya kita mahu menjadi sihat dan sentiasa segar sepanjang bulan Ramadhan untuk beribadat dan bekerja. (Rugi tau kalau kita terlepas beribadat dengan sehabis mungkin)

Kali ini saya nak masukkan entri tip-tip pemakanan semasa bulan Ramadhan yang bakal berlangsung. Kenapa saya mahu bagi tips ini? Sebabnya mestilah saya nak saudara-saudara saya sentiasa sihat dan boleh amalkan pemakanan yang sihat untuk sentiasa bertenaga sepanjang bulan Ramadhan.

Berikut adalah tip-tip umum pemakanan yang sihat kepada semua termasuk sesiapa mengidap penyakit Diabetes (Sumber daripada “Medical Nutrition Guideline for Type 2 Diabetes Mellitus):

  1. Jangan sesekali tinggalkan makan Sahur! Pemakanan perlu seimbang seperti Pinggan Sihat Saya (Entri sebelum ini saya ada bagi contoh Pinggan Sihat Saya. Klik disini)
  2. Makan Sahur selewat yang mungkin. Untuk mengelakkan jangka masa yang lama berpuasa. (Bad for pesakit kencing manis. Takut Hipoglisemia pulak pada siang hari.)
  3. Buka Puasa awal. Masuk sahaja waktu Maghrib, makan iftar dengan 2 biji kurma dan segelas air kosong. Kawal pengambilan kuih yang manis-manis. (Oh My! Sedapnyee…)
  4. Makanan utama boleh diambil selepas selesai solat Maghrib dengan makanan yang seimbang macam Pinggan Sihat Saya.
  5. Moreh boleh saja makan seperti kita makan snacking.
  6. Masukkan sekali sayur-sayuran dan buah-buahan ketika bersahur dan berbuka. (Kejap lagi saya cerita kenapa ia sangat penting)
  7. Hadkan makanan berlemak atau bergoreng.
  8. Hadkan makanan tinggi dengan garam. (Untuk kurangkan kesan dahaga atau dehidrasi waktu siang.)
  9. Minum air putih secukupnya. (8 gelas sehari atau 2 liter sehari). Tip tambahan: minum air setiap kali selepas buang air kecil atau besar sehingga masuk waktu Imsak.

 

Kesemua tips saya sudah listkan. Untuk pengetahuan semua, ketika kita berpuasa kemungkinan kita akan mengalami masalah lawas dan of course cepat lapar ketika di siang hari. Untuk mengurangkan risiko-risiko tersebut, saya galakkan makan makanan yang tinggi serat atau Fiber.

Serat boleh didapati daripada buah-buahan, sayur-sayuran dan makanan berkarbohidrat yang tinggi serat seperti oat. Dan baru-baru ini saya sudah beberapa kali masukkan entri tentang Minyak Sacha inchi (Sebelum ini saya ceritakan kesan khasiat minyak Sacha Inchi kepada Jantung, Penurunan Berat Badan dan cara penggunaannya). Kali ini saya nak tuliskan pula, kesan khasiat di dalam minyak Sacha Inchi untuk kesihatan kita ketika berpuasa dan juga  kepada penghidap Diabetes. Produk ini boleh didapati DISINI.

Seperti yang kita tahu kekacang mempunyai pelbagai khasiat seperti lemak yang bermutu tinggi (MUFA & PUFA), tinggi dengan kandungan protein (minyak Sacha Inchi mempunyai kesemua kandungan protein essential dan ia sangat berlainan dengan protein kekacang lain yang kurang beberapa kandungan protein essential) dan tinggi juga dengan serat (sebab itu kalau orang tak biasa makan kacang atau sayur, perut rasa tak selesa dan banyak angin. Boleh terkeluar angin ikut tutt…hehe).

Minyak Sacha Inchi mempunyai kandungan tinggi dengan Serotonin yang membolehkan kita cepat kenyang dan kekal dengan lama. Kadang-kadang kita sangat jarang nak makan sayuran dan buah-buahan ketika waktu makan sahur, jadi minyak Sacha Inchi boleh membantu rasa cepat kenyang dengan pengambilannya yang bersederhana seperti sebagai menumis makanan lain. Jadi bukankah ia sesuai untuk diambil ketika bulan Ramadhan untuk bagi kita kekal bertenaga dan tidak mudah lapar di siang hari?

Satu lagi, macam mana Minyak Sacha Inchi bagus untuk pesakit Diabetes?

Kandungan lemak MUFA yang tinggi di dalam Minyak Sacha Inchi dapat menurunkan triglyceride level di dalam darah. Triglyceride didapati di dalam makanan yang tinggi lemak dan jika levelnya tinggi di dalam darah, ia akan bertukar menjadi kolesterol dan juga menurunkan sensitiviti insulin terhadap gula. Apabila sensitiviti insulin berkurangan, maka paras gula akan meningkat.

Jadi MUFA yang terkandung di dalam minyak Sacha Inchi dapat menurunkan risiko Diabetes dengan meningkatkan sensitiviti insulin terhadap gula dan turunkan paras kolesterol juga. Tapi diingatkan, minyak ini perlu diambil secara bersederhana dan jangan sesekali tidak makan preskripsi ubat yang sudah diberi oleh doktor. Ini adalah kerana masih tidak ada lagi kajian klinikal tentang Minyak Sacha Inchi secara menyeluruh. Takut-takut efektifnya berlainan untuk setiap orang.

Terima kasih kerana memberi ruangan untuk membaca entri saya kali ini dan saya harap semua dapat belajar beberapa ilmu yang berguna. ^__^

Turunkan Berat Badan dengan Minyak Sacha Inchi?

“Macam mana nak tahu jenis makanan yang boleh turunkan berat badan?”

Baiklah, peraturan untuk turunkan berat badan bukan dengan hanya mengambil sejenis makanan sahaja dan harapkan ia berfungsi seperti interaksi magis dalam badan. Mengikut kajian American Dietitian Association, untuk menurunkan berat badan adalah dengan dua cara iaitu pemakanan yang seimbang dan sihat serta beraktiviti fizikal.

Jika diikutkan boleh di ratiokan sebagai 80% pemakanan dan 20% aktiviti fizikal.

80-20 rule copy the ironyou

Jadi saya masukkan entri saya dengan berfokuskan kepada pemakanan.

Bagaimana untuk kita kira kalori supaya dapat makan makanan dengan seimbang?

Tak perlu kira-kira secara terperinci tetapi hanya sekadar tahu bilangan makanan yang perlu kita ambil pada waktu makan utama seperti sarapan pagi, makan tengahari dan makan malam. Sebagai contoh ‘pinggan sihat saya’ atau ‘sukusuku setengah’. Dan kerapkan ‘snacking’ makanan yang sihat pada minum pagi, minum petang dan minum malam.

www.mialiana.com

Untuk permulaan diet adalah digalakkan berlatih untuk kerapkan masa pengambilan (Sarapan pagi, minum pagi, makan tengahari,minum petang, makan malam & minum malam) serta mengurangkan pengambilan kalori supaya badan kita dapat adaptasi dengan jumlah dan kekerapan makanan yang diambil agar tidak melantak makanan dengan banyak kerana tertinggal makan makanan utama sebelumnya.

Saya ada beberapa kali membuat temujanji di klinik Diet UPM berkenaan dengan pengambilan kalori, ya walaupun saya pernah belajar dalam bidang Dietetik, ini tidak menghalang saya daripada mendapatkan konsultasi pemakanan. Pada permulaan konsultasi, pegawai Dietetik galakkan saya mengawal jumlah pengambilan untuk waktu makan utama sebagai contohnya, daripada 1 pinggan nasi kepada separuh pinggan. Saya latihkan diri, tetapi tidak berjaya kerana saya tetap mengambil jumlah yang sama untuk memenuhi rasa lapar saya yang berpanjangan.

Untuk kali kedua pula, saya dicadangkan untuk mengambil makanan yang mudah kenyang seperti makanan yang tinggi serat, sayur-sayuran dan buah-buahan.

Sebenarnyakan,secara teori kita juga boleh menambahkan bahan yang boleh menyekat selera makan dalam masakan kita. Contohnya, minyak yang bermutu tinggi.

Minyak yang bermutu tinggi seperti kekacang Sacha Inchi merupakan minyak yang mempunyai tinggi khasiatnya. Ia seperti ‘superfood’ yang terkandung dengan pelbagai khasiat di dalam satu makanan.

Sebelum ini saya ada tuliskan entri tentang khasiat minyak Sacha Inchi untuk jantung kerana ia tinggi dengan Omega 3. Kali ini saya ingin ceritakan khasiat lain yang terkandung dalam minyak Sacha Inchi.

Kandungan dalam minyak Sacha Ichi mempunyai tinggi dengan Tryptophan. Khasiat ini akan digunakan dalam badan kita untuk menghasilkan Serotonin. Ia merupakan pembangkit rasa ketenangan dan kegembiraan. Ia terhasil daripada perhubungan antara neuron-neuron yang dikategori sebagai ‘feels good’ di dalam otak.

Secara teorinya, kandungan Serotonin di dalam minyak Sacha Inchi mampu meningkatkan rasa cepat kenyang seperti serat. Apabila kita mudah rasa kenyang, kita akan kurangkan pengambilan makanan dan sejerus itu boleh kurangkan pengambilan kalori untuk sehari juga.

Tapi saya nak ingatkan, kuantiti minyak Sacha Inchi perlu diambil sepertimana kita makan makanan yang sihat iaitu tidak berlebihan tetapi cukup-cukup untuk turunkan berat badan. Dan juga sebagai peringatan lagi sekali, ini hanyalah secara teori dan tidak ada lagi penyelidikan secara klinikal tentang berkaitan keberkesanan minyak sacha inchi menurunkan berat badan. Jadi, ambillah minyak ini secara bersederhana.

Mungkin ini sahaja dululah kot saya share sedikit tips khasiat minyak sacha inchi dan kaitannya dengan jumlah pengambilan kalori. Nanti saya update lagi khasiat-khasiat yang lain terkandung dalam minyak Sacha Inchi (Tekan link ini untuk ke laman web produk Minyak Sacha Inchi).

Terima kasih luangkan masa membaca entri pemakanan saya ini. ^__^

Diari Anak Manja

I think ar, saya anak manja to my parents. When I was in secondary school, I never get into a boarding school. Duk jer kat rumah, main game, baca komik dan layan citer jepun. Pastu, bila matriks kat Gambang, saya rasa bebas siket ngan parents 😈 berpoya-poya kat rumah sewa kakak kesayangan kat Bukit Setongkol. Hehehe..

Pastu, bila masuk universiti, jarang bebenor nak balik kelantan. Kadang2 sibuk dengan program universiti. Kadang2 dok lepak kat umah BTS dengan kakak ‘ketirian’ kesayangan, masa tuh dia tak kahwin lagi dan dia tinggal dengan Cencen. So, saya suka pow dia habis2an. Hehehehe

Pastu, time professional training outpatient, baru balik Kota Bharu. Masa tuh, memang clingy gila ngan ibu sebab kawan baik saya takde nak bagi support mentally. And then, terus kena tinggal sorg2 kat Penang, rindu sorg2, sedih sorg2. Tapi, nasib baik saya dapat sewa bilik sekali dengan tuan rumah, Maksu & anak perempuan dia, kak Jaja. Pastu jiran2 plak makcik2 dah pencen, lagila saya suka lepak ngan diorg dekat surau & dekat Jab dietetik plak ada Cik Om, dia dah tua tapi belum kahwin lagi, suka sembang2 dengan dia. Dia banyak cerita kat saya macam mana orang tua beremosi & diorg handle perasaan diorg dgn orang2 muda yang tak hormat diorg. Kadang2 saya lagi suka sembang2 dengan orang yang lebih tua daripada sebaya dengan saya, mungkin sebab diorg lagi awal makan asam garam.

Bila dah graduate, saya kerja 6 bulan kat kl & menyewa sekali ngan kawan2. Hmmmm.. Seronok memang seronok, tapi makin lama makin malas nak duduk dengan kawan2 sebaya. Bukan saya tak hargai diorg, tapi saya tak belajar apa2 sangat. Only hear nagging, fun shopping and I don’t know, rasa macam otak kurang berkembang.

So, balik kampung and stay with my parents. Allahu, banyak gila saya belajar bila tinggal dengan diorg until now. Sampai terlajak matang pulak jadinya. Awal2 memang letih, sebab emosi diorg tak sama dengan saya yang muda. Tapi, bila dah tinggal bersama, bersakit bersama, bergaduh bersama dan bahagia bersama.

Rasanya ya Allah, nikmatnya hati ni rasa cukup. Lagi cukup saya bekerja & bergaji untuk diri sendiri. Saya belajar untuk tak fikir sangat keinginan saya dalam berkerjaya dan saya buat jer apa yang saya impikan. Dan rezeki sentiasa masuk tanpa diduga. Itu yang penting.

Dan bila saya keluar jalan2, saya akan berseorangan atau dengan ibubapa. Macam tak kisah pun orang nak kata apa. Saya lagi suka keluar dengan ibu sebab saya suka tengok ibu seronok. Saya akan luangkan masa bersama dia. Kadang2 kalau nk tinggalkan ibubapak kat rumah nak join trip sekali ngan kawan2, rasa tak sedap hati dan mesti tak dapat pergi. Mungkin tujuan & niat saya nak pergi tuh tak cukup jelas. Sebab tu, Allah tak bagi..

Ibu asyik risau tentang status saya. Mungkin sebab abang saya bakal berkahwin Raya nih.. Dia risau saya akan berseorangan.

Sebelum ni saya selalu cakap kat dia, “Sabar yer. Ada sebab Dia buat macam ni.”

Sekarang ni, entahla. Malas nak peduli & sabar saja dengan perangai2 manusia. Ikutlah nak buat apapun, Allah cukup untuk saya. Saya sakit hati pun, Allah saja yang memahami.

Orang nak kata saya keras kepala, sensitif, badan tak pernah kurus dan lembik pun takpa. Bukannya diorang boleh tolong saya. Saya sendiri menghadam semua tu dan bergerak lagi sekali. They just keep talking and blaming while I make my own small steps. Eventually, they will stop talking and the scars remain inside.

Biarkan saja tawa yang menutupi air mata ketika saya berjalan dan rebah… Allah cukup untuk saya.

Breathe [Book Review by HidayahCJ]

2017-05-09_16.42.55

Alright, another book review from Whitecoat Publication.

Buku bertajuk ‘Breathe‘ ditulis oleh Dr Beni Rusani, pakar jantung di IJN.

Sudah 2 tahun (menurutnya pada tahun 2015) Dr Beni berhempas pulas minda, kreativiti dan emosinya untuk menjayakan hasil penulisan buku solonya.

Bagi saya, tak kisahlah berapa tahun atau bulan atau hari untuk dapat siapkan satu buku, tetapi setiap penulisan itu perlu ada ‘nyawa’. Apabila dibaca, kita dapat masuk ke dalam ceritanya serta dapat merasai setiap detik.

Satu keluarbiasaan Dr Beni ialah beliau dapat menyampaikan cerita serta emosinya di dalam Bahasa Inggeris. Dan semestinya buku ini layak dianugerakan sebagai buku novel medikal pertama di Malaysia berbahasa Inggeris. Bukan saya nak menjulung bahasa Inggeris berbanding Bahasa Melayu, tapi ini adalah keunikkan yang jarang kita dapat tak kiralah bahasa apapun. Jadi, kita patut meraikannya.

Dr Beni ada beritahu kepada pembacanya bahawa dia lagi gemar menulis dengan menggunakan bahasa Inggeris yang ringkas dan senang difahami oleh pembaca. Secara peribadi, saya senang membacanya tetapi ada sangkut dalam selang beberapa topik dan dapat habiskannya dalam 1 hari setengah (selepas ditimbang bersama masa yang lain). Mungkin itu sudah menjadi tabiat saya untuk mengambil beberapa hari untuk habiskan membaca buku novel yang berbahasa Inggeris kerana dalam setiap hasil pembacaan, saya akan ‘reflect’ pengajaran atau ‘moment’ tersebut dalam gambaran realiti saya sendiri.

Jika diguna dalam bahasa Melayu, saya hanya perlu 2 jam untuk 200 muka surat. Dan pembacaannya terus masuk ke dalam minda dan refleksi tersebut lebih cepat berbanding bahasa Inggeris. Saya tak salahkan bahasa apa yang digunakan, kerana setiap pembaca mempunyai kemampuan yang berbeza tapi saya harap pembaca buku ‘Breathe’ dapat meluangkan masa untuk membaca dengan merasai setiap detik ceritanya.

Buku ini berkonsepkan cerita tentang perjuangan seorang doktor. Mungkin ramai orang tertanya, ‘Adakah ini kisah silam Dr Beni?’ Wallahualam, hanya tuannya sahaja yang tahu. Kita cuba letakkan tepi dahulu adakah ini kisah benar ataupun tidak, kerana pendapat saya, dalam penulisan kita boleh ciptakan plot atau ubah plot daripada kisah yang sebenar.

Itu tidak menjadi satu kesalahan kerana pasti ada satu kisah dalam hidup penulis untuk diceritakan tetapi ingin diubah menjadi satu bacaan yang boleh menusuk jiwa.

Ada satu babak di dalam buku ini boleh kaitkan dengan kehidupan saya (walaupun saya ini bukan belajar dalam bidang perubatan tetapi saya pernah melakukan kesilapan yang sama dalam bidang Dietetik). Babaknya adalah Dr Adam melakukan kesilapan ketika merawat pesakit dan lalu dia meninggalkan pesakit dan team nya dalam keadaan kecemasan.

Semasa saya praktikal dahulu, saya ada satu ‘inferior’ dalam memberi kaunseling secara beramai-ramai. Lalu saya melepaskan tanggungjawab itu kepada kawan saya. Pegawai Dietetik sangat terkilan dengan ‘attitude’ saya dan saya dikategorikan student yang suka ikut kepala sendiri, dan buta untuk mengambil hati dalam berkata-kata. Jadi, kisah Dr Adam tersebut dapat dikaitkan dengan kesilapan saya juga.(Tapi tak ada lah terkilan sampai menangis di dalam hujan. Tetapi, ia membuatkan saya masih teringat-ingat sehingga sekarang)

Dr Anwar Fazal ada menyatakan dalam twitter nya bahawa beliau menitis air mata ketika membaca manuskrip buku ‘Breathe’. Ini terpulang kepada individu, tapi tak salah untuk menitiskan air mata sekejap, bukan..? (But I didn’t cry. Mungkin dah kering kerana..)

Mesej yang saya dapat rungkaikan dalam buku ini adalah ‘Kegelapan mampu teriakkan Harapan’.

Kenapa saya kata begitu?

“Star can’t shine without darkness.”

Harapan adalah punca kebahagiaan. Tapi ada orang kata ‘”Harapan boleh membunuh kita”.

Tetapi adakah harapan untuk peluang kedua adalah pembunuh? Harapan untuk terus hidup membunuh kita? Harapan kepada manusia membunuh kita?

Pendapat saya, tidak. Jika diletakkan harapan itu kepada yang Maha Esa, maka kita dapat berdamai dengan takdir. InsyaaAllah. Jadi di dalam buku ini ada banyak bibit-bibitnya dan saya harap pembaca dapat tangkap harapan itu.

Keseluruhan #NovelBreathe yang ditulis oleh Dr Beni Rusani ialah saya dapat letakkan gred 4.5 out 5.

P.s: Saya tulis review ini ketika dalam perjalanan pulang menaiki bas ke Kelantan pada pukul 3 pagi. Feeling dizzy and nauseous till now. 😔